fredag 24 februari 2017

Damernas VM-turnering i Teheran

Anna Muzytjuk är klar för VM-final. Foto: David Llada

Semifinaler
Anna Muzytjuk – Alexandra Kosteniuk 2-0 
Tan Zhongyi – Dronavalli Harika 1-1 (särspel imorgon)

Partierna genomspelbara
Turneringens webbplats

* * * * *

Från Bagneux till Cannes

Palais des Festivals i Cannes. Foto: cannes-echecs.fr

Före dagens rond i Cannes Open stegade jag fram till Nicolas Giffard och presenterade mig. Jag påminde honom om att vi möttes i ett parti för fyrtioett år sedan i en förstad till Paris, Bagneux Open. Det var sommaren 1976 innan jag drog vidare för att bevaka interzonturneringen i Biel. Den gången försvarade jag mig med Franskt och han vann vackert, ett parti som publicerades i Europe Echecs. Två år senare vann han franska mästerskapet och han har varit med i franska OS-laget tre gånger. En mycket sympatisk man som har skrivit en och annan schackbok. 

Nu spelar Giffard med i A-turneringen och det var en välgärning att jag inte frågade honom hur det gick. Han berättade att han i likhet med mig mer uppskattar veteranturneringar för den lättsamma atmosfären. Det lutar åt att vi ses om ett par månader vid veteranernas lag-VM på Kreta. Jag är rätt sugen på att åka dit. Där slipper man franska juniorer som lurar skjortan av en. Som idag.

Lars Grahn – Davit Baroyan 
Vit drar



Om man lyfter på springaren på f3 inser man att svart har stora problem. Då hänger det på både a8 och g4. Så hur ska det här bedrivas? Vid det här laget hade jag kommit till en punkt där jag försökte bestämma mig för om jag åter skulle satsa på calamari eller grodlår på Chez Aline. Det är två säkra kort. Men först skulle jag alltså köra hem vinsten. Jag sneglade på junioren och han såg behagligt orolig ut där han satt och lekte med en slagen bonde. Så hade jag bestämt mig.
16.Se1?
Den svaga punkten i detta springarlyft dyker upp längre fram. Efter 16.exd6 exd6 17.Sfd2 axb3 18.Sxb3 d5 19.Dxg4 dxc4 20.dxc4 står vit på vinst. Det var för övrigt en av de möjligheter jag tittade på. Efter partidraget levde jag i tron att han snart skulle ge upp. Vi har ju lärt oss att ett torn är värt 5 poäng, en bonde blott 1 poäng.
16...axb3 17.Ta3 Lxc4 18.dxc4 Sxe5 19.Lxa8 Dxa8 20.Da1 Sxc4 21.Txa6


Det var den här ställningen jag hade på min inre projektionsduk när springaren seglade mot e1. Han har tre bönder för mitt mertorn. Det ska ju inte räcka, eller hur? Det visar sig vara en ytlig materialistisk analys. Vid det här laget hade jag i alla fall bestämt mig för desserten. Det skulle bli nougat med en liten kanna jasminte.
21...De4
Först här gick det upp för mig vad jag ställt till med. Merde! Aptiten slog följe med förnuftet och försvann illa kvickt.
22.Dc1??
Aktiveringen 22.Sg2 är enda chansen. Men det rör sig hur som helst om en anmärkningsvärd scenförändring.
22...De2


Vits alla pjäser står fel. Svarts alla pjäser står rätt. Det är väl sådant som kallas för ”tur i ställningen”. Det är ju inte så att grabben har spelat något subtilt för att nå dit.
23.Ta3 Sxb2 24.Txb3 Sc4 25.Sg2 Sd2 26.Dd1 Dxd1 27.Txd1 Sxb3 28.uppg.

Tja, vad ska man säga? Det var det. Kan jag be att få en ny turnering, tack. Den här är skämd.

I A-turneringen fortsätter Max Wahlund i god stil och efter ännu en remi mot en betydligt högre rankad spelare står han på 3,5 poäng. Ulf Nyberg har kvicknat till och har 3 poäng. Två ronder återstår.