tisdag 21 februari 2017

Damernas VM-turnering i Teheran

Alexandra Kosteniuk är klar för semifinal i damernas VM-turnering. Foto: David Llada

Kvartsfinaler
Ju Wenjun – Tan Zhongyi 0,5–1,5 
Harika Dronavalli – Nana Dzagnidze 1–1 (särspel imorgon)
Anna Muzytjuk – Antoaneta Stefanova 1,5–0,5 
Alexandra Kosteniuk – Ni Shiqun 1,5–0,5

Semifinaler
Anna Muzytjuk – Alexandra Kosteniuk 
Tan Zhongyi – Harika Dronavalli eller Nana Dzagnidze

Partierna genomspelbara
Turneringens webbplats

* * * * *

Kungstornet försvarade titeln i lag-DM

Kaj Engström, Kungstornet. Foto: Lars O A Hedlund

KAJ ENGSTRÖM:
Kungstornet försvarade titeln i lag-DM i Stockholm. Detta sedan SK Rockaden, som låg en matchpoäng efter, klart besegrades med 10-4 i sista ronden. Därmed kunde Stockholms SS som förlorade knappt mot ett för kvällen kraftigt förstärkt Wasa SK, 1. Bassem Amin (2666), 2. Emanuel Berg (2572), 3. Grigor Grigorov (2500) och ytterligare tre (!) stormästare, gå förbi på partipoäng och komma tvåa.

Kungstornets toppspelare Patrik Lyrberg lät sin vitfältslöpare göra entré redan i andra draget och sedan bli något av en hjälte i den tidiga vinsten mot Krister Olsson.

Krister Olsson, SK Rockaden – Patrik Lyrberg, Kungstornet
Antagen Damgambit
1.Sf3 d5 2.d4 Lf5 3.c4 dxc4 4.Da4+ Sd7 5.Sc3 Sf6 6.Dxc4 c6 7.e3 e6 8.Le2 Ld6 9.Sh4 Lc2


Ja det hotar att fånga vits dam.
10.a3 Tc8 11.Ld2 b5 12.Da2 g5 13.Tc1 Le4 14.Sf3 g4 15.Sh4 a6 16.0-0 c5 17.dxc5 Txc5 18.g3 Lb7 19.e4 Sxe4 20.Sxe4 Lxe4 21.Txc5 Lxc5 22.Lxg4 Se5 23.Lh5 Sc4 24.Le3


24...Ld5!
Det bästa, en mattfiness med torn till g-linjen gör att svart nu vinner material.
25.Lxc5 Dxh4 26.b3 Dxh5 27.bxc4 Lb7 28.Db2 Tg8


29.uppg.
Vit är försvarslös mot hoten Df3 och Dxc5.

Partier
Resultat och tabell

* * * * *

LG: Det enda som fungerar för mig i Cannes Open är poängplockningen. Jag spelar som en kratta och mina motståndare spelar ännu sämre. I tredje ronden offrade jag pjäs i tron att jag skulle få tillbaka pjäsen plus en bonde. Jag kunde se att min dam riskerade att fångas i den kombinationen. Jag såg bara inte hur det skulle gå till och min motståndare såg det inte heller. Fritz ser det. Det krävdes visserligen ett par finesser för damfångsten men mot en starkare motståndare hade min humbug bestraffats. En lättsinnig analys premierades åter. Det finns naturligtvis en gräns för hur länge man kan snubbla fram så där. Jag drömmer om att få tillbaka klarsynen från Sibenik 2014, då jag hade en prestationsrankning på 2350, men tvivlar starkt på att jag ska få uppleva det någon gång igen.

Tre av tre är enda trösten när spelet går på kryckor. Och jag fick min vietnamesiska anka, tack. På Chez Aline har jag inte upplevt nåt sjabbel.

I A-turneringen har Max Wahlund 1,5 poäng mot tufft motstånd. Ulf Nyberg åkte till Cannes samma dag som turneringen startade. Han gick upp klockan fyra på natten/morgonen och tycks ännu inte ha återhämtat sig från det. I B-turneringen har Christer Olesen 1,5 poäng (med ett eloplus).

* * * * *

När Vishy Anand gör retweets på mina bilder sätter det verkligen spår. Den senaste bilden har drygt tjugo retweets och ett sextiotal har markerat att de gillar den. Skoj. Det gör det mödan värt att plocka upp de gamla bildkartongerna från källarförrådet.